Schoolgids 2024 - 2025

2024_2025 gymnasium_atheneum_havo_mavo College Lisse

Voorwoord In deze schoolgids 2024-2025 geven wij u informatie over de organisatie en inrichting van onze school. Voor de actuele informatie over het Fioretti College verwijs ik graag naar onze website. Het Fioretti College Lisse is één van de zes scholen van de Stichting Fioretti Teylingen. De Stichting verzorgt onderwijs aan leerlingen uit de Duin- en Bollenstreek. Onze school is gelegen in Lisse, het hart van de Bollenstreek. De Bollenstreek is een kleurrijke en dynamische regio waarin van oudsher de bollenteelt, bollenhandel en het toerisme een belangrijke plek innemen. Om ook in de toekomst een economisch veerkrachtige regio te kunnen blijven, is ondernemerschap, innovatiekracht en kennisontwikkeling nodig. Wij willen een rijk onderwijsaanbod realiseren dat aansluit bij de historische en toekomstige ontwikkelingen in onze regio en dat de talenten van onze leerling laat floreren. Wij zetten ons maximaal in om te zorgen voor een succesvolle schoolopleiding. Samenwerking, communicatie en afstemming tussen school, ouders en leerling zijn daarbij cruciaal. Graag wensen alle medewerkers van het Fioretti College u een inspirerend en succesvol schooljaar toe met uw kind(eren). Team Fioretti College Lisse 2

De missie van het Fioretti College Het Fioretti College put zijn inspiratie uit de boodschap van Franciscus van Assisi, een twaalfde-eeuwse monnik die zijn rijke leven opgaf om zich vanuit zijn christenideaal in nederigheid in te zetten voor omgeving, mens en natuur. De school heeft zijn naam ontleend aan een boek over Franciscus en zijn broeders: I Fioretti di San Francisco. Onze school probeert in navolging van Franciscus dienstbaar te zijn aan het onderwijs met aandacht voor een evenwichtige omgang met de medemens en de omgeving. De school richt zich op het bieden van uitdagend onderwijs voor leerlingen van verschillende afkomst en met verschillende talenten. De school wil een gemeenschap zijn waar onderwijs wordt genoten in een sfeer van saamhorigheid en respect voor elkaar. De visie van het Fioretti College Wij willen onze leerling toerusten voor een geslaagde toekomst waarin hij met veerkracht een steeds veranderende samenleving tegemoet treedt. Wij willen de voedingsbodem zijn waarin het persoonlijke talent van iedere leerling kan floreren en waarin ruimte voor eigen initiatief en creativiteit wordt gekoesterd. Het talent van de leerling floreert door levend leren. Levend leren doet een beroep op de aangeboren nieuwsgierigheid naar het leven en de wereld om de leerling heen en bereidt hem voor op zijn toekomstige leven. Daarbij leggen de leerlingen relaties met elkaar, met de omgeving en de wereld buiten de school. De leerling heeft ruimte nodig voor persoonlijke keuzes en eigen inbreng. Hij bepaalt samen met zijn docent zijn doelen en geeft daarmee richting aan zijn eigen leerproces. Onze brugklasleerlingen worden in de voor hen meest geschikte brugklas ingedeeld. Dit gebeurt op basis van het advies en de overdracht van de basisschool, maar ook het gesprek met ouders en leerling speelt daarbij een rol. Het Fioretti College wil elke leerling laten floreren op het voor hem of haar juiste niveau. Zeker voor de leerlingen met een gemengd advies, is het overdrachtsgesprek met de leerkracht van groep 8 van belang. Voor deze leerlingen hebben wij de dakpanklassen mavo/havo of havo/vwo. Voor de leerlingen die het vwo volgen, bestaat na het eerste jaar de keuze om door te gaan naar 2 atheneum of 2 gymnasium. Met deze inrichting realiseren we een realistisch en uitdagend lesaanbod voor alle leerlingen. Ons uiteindelijke doel is de leerling goed toegerust te laten starten met zijn vervolgopleiding. Daarom volgen alle leerlingen ook een ‘ontdek je talentklas’: kunst, media, muziek, science, sport, techniek, theater, Frans en Franse cultuur. Missie en visie 3

Begeleiding op maat en dyslexie Naast deze mentorbegeleiding organiseert de school in de brugklas speciale begeleiding voor leerlingen die dat nodig hebben. Er wordt aandacht geschonken aan leerlingen van wie blijkt dat zij problemen hebben met rekenen, spellen en/of lezen. Indien bij docenten het vermoeden bestaat dat er sprake is van nog niet vastgestelde dyslexie, kan een leerling alsnog door één van onze dyslexiecoaches worden getest. Met onze dyslectische leerlingen wordt natuurlijk rekening gehouden. Het Fioretti College heeft een dyslexiebeleid dat erop gericht is dyslectische leerlingen de kans te geven een diploma te halen dat past bij de individuele capaciteiten en interesses van die leerling. Uitgangspunt van het dyslexiebeleid is dat een leerling in aanmerking komt voor diverse compenserende en dispenserende maatregelen, zoals extra tijd en de mogelijkheid om te werken met het programma Kurzweil. Het Fioretti College heeft drie dyslexiecoaches die de leerlingen bijstaan. Iedere leerling die in het bezit is van een officiële dyslexieverklaring, krijgt de volgende dispenserende en compenserende maatregelen aangeboden, indien die in de dyslexieverklaring worden aanbevolen: • extra tijd bij proefwerken; • waar mogelijk aangepaste correctienormen. Bruisende school Leerlingen op gymnasium-, atheneum-, havo- en mavoniveau en de medewerkers werken met elkaar samen op het Fioretti College Lisse. Deze variëteit aan mensen maakt het werken op onze locatie interessant: de veelkleurigheid van de leerlingen en van de medewerkers zorgt voor een inspirerend klimaat. We streven ernaar om alle talenten van onze leerlingen te ontplooien, niet alleen op het gebied van de schoolprestaties, maar ook op het terrein van toneel, sport, muziek, beeldende kunst en wetenschap. In deze schoolgids vindt u informatie over Fioretti College Lisse. Leerlingbegeleiding Alle leerlingen worden begeleid door een mentor/coach. Tijdens het mentoruur (in de onderbouw) heeft de mentor zowel klassikaal als persoonlijk contact met de leerling en is er naast studie- en keuzebegeleiding ook plaats voor sociaalemotionele begeleiding. Over al deze zaken houden de mentoren als eersten direct contact met de ouders. Bij de start van het schooljaar zullen alle ouders op de hoogte worden gebracht van de praktische zaken in het schooljaar. Voor de organisatie en structuur van de interne ondersteuning voor leerlingen verwijzen wij u naar de website van school. 4

Veiligheid Wij vinden het erg belangrijk dat alle leerlingen en medewerkers op onze school zich veilig voelen. Alleen wanneer iemand zich veilig voelt, kan zijn/haar talent tot bloei komen. Pesten past niet bij een veilig schoolklimaat. Door middel van een speciaal programma voor alle brugklassers maken wij onze leerlingen bewust van de emotionele gevolgen die pesten heeft. Op onze website kunt u hierover meer lezen in ons Pestpreventie Protocol. Tijdens de openingsviering aan het begin van het schooljaar wordt aandacht besteed aan veiligheid binnen de school. Er wordt een protocol opgesteld met betrekking tot dit thema, dat alle brugklasleerlingen ondertekenen. Interne ondersteuningscoördinator De Interne Ondersteuningscoördinator geeft samen met onze Interne Gedragsdeskundigen vorm aan de extra ondersteuning die sommige leerlingen nodig hebben. Onder extra ondersteuning verstaan we zowel binnenschoolse ondersteuning (hierbij kan gedacht worden aan begeleiding met betrekking tot het omgaan met faalangst, omgaan met gepest worden, het omgaan met ADHD en autisme op school en time-outs) als buitenschoolse ondersteuning (hierbij kan gedacht worden aan samenwerking met en informatieverstrekking aan het Centrum voor Jeugd en Gezin, Leerplicht, Jeugdgezondheidszorg, GGZ, het binnenhalen van cursussen en informatie voor docenten en de aanvraag van een toelaatbaarheidsverklaring). De ondersteuningscoördinator geeft leiding aan het ondersteuningsoverleg binnen de school, dat bestaat uit een medewerker van het Jeugd- en gezinsteam, een medewerker van de Jeugdgezondheidszorg en de Interne Gedragsdeskundigen. Het Fioretti College is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Duin en Bollenstreek, www.swvduinenbollenstreek.nl. 5

Wij, de leerlingen en medewerkers van het Fioretti College, houden ons aan deze afspraken: Schoolregels Uiterlijk Ik zorg voor een verzorgd uiterlijk en kleding passend bij school. Gezonde Omgeving Ik werk mee aan een gezonde schoolomgeving, daarom rook of vape ik niet en gebruik ik geen opwekkende of stimulerende middelen (waaronder energydrinks) in school of op het schoolplein. Zonder geweld Ik los mijn onenigheden en ruzies op zonder geweld te gebruiken, ik vraag zo nodig iemand om te bemiddelen. Grenzen stellen Ik maak als dat nodig is anderen duidelijk waar ik mijn grens stel; ik respecteer de grenzen die anderen stellen. Schoon Ik houd de school en de omgeving netjes en schoon. Aanspreekbaar Ik ben aanspreekbaar op mijn gedrag. Ik accepteer dat anderen mij erop wijzen als ik over de grens ga. Ik verbeter mijn gedrag. Respect Ik ga op fatsoenlijke wijze met anderen om. 6

Begeleiding bij ziekteverzuim De jeugdverpleegkundige of jeugdarts wordt door school gevraagd met u contact op te nemen wanneer er zorgen zijn over het ziekteverzuim. Dit kan zijn als uw kind langdurig of vaak ziek is. Samen met u en uw kind wordt besproken wat uw kind nodig heeft om weer (gedeeltelijk) naar school te gaan. Indien nodig wordt in overleg met u en uw kind een andere deskundige of leerplichtambtenaar betrokken voor verdere ondersteuning en advies. Cursus of ouderavond Opvoeden is een ware kunst. In deze leeftijd krijg je te maken met pubergedrag. Soms is een jongere erg onzeker of juist boos en opstandig en voelt zich niet begrepen. Elke ouder kan weleens advies gebruiken. Voor u organiseert het Centrum voor Jeugd en Gezin een groot aanbod aan (online) opvoedcursussen, themabijeenkomsten en webinars over diverse onderwerpen om u te ondersteunen bij de opvoeding. Ook de jongeren zelf kunnen cursussen bij het Centrum voor Jeugd en Gezin volgen. Denk aan een weerbaarheidstraining of een oppascursus. Kijk voor het volledig cursusaanbod op www.cjgcursus.nl. Of volg CJGcursus op Facebook en Instagram. Het Centrum voor Jeugd en Gezin organiseert ook ouderavonden op scholen voor ouders over (gezondheids) thema’s. Bijvoorbeeld genotmiddelen, weerbaarheid of relaties en seksualiteit. Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Heeft u een vraag over het opvoeden en opgroeien van uw kind? Dan kunt u terecht bij het Centrum voor Jeugd en Gezin. Hier werken verschillende professionals samen, zoals jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen van de jeugdgezondheidszorg en pedagogen. Iedere medewerker heeft een eigen specifieke deskundigheid om u en uw kind te ondersteunen. Centrum voor Jeugd en Gezin en het Voortgezet Onderwijs De medewerkers in het Centrum voor Jeugd en Gezin werken op verschillende manieren samen met school. Elke school heeft vaste contactpersonen. Als op school overleg is van een schoolondersteuningsteam kunnen medewerkers van het Centrum voor Jeugd en Gezin daaraan deelnemen. Jeugdgezondheidszorg (JGZ) In klas 1 of 2 en klas 3 of 4 krijgt uw kind een digitale gezondheidstest aangeboden. Deze heet ‘Gezond leven? Check het even!’. Hiermee krijgt uw kind inzicht in de eigen gezondheid. Na het invullen van deze vragenlijst nodigt de jeugdgezondheidszorg alle jongeren in de onderbouw uit voor een gesprek over hun gezondheid, ontwikkeling en leefstijl en hoe de jongere zich voelt. In de bovenbouw kunnen jongeren zelf aangeven of ze uitgenodigd willen worden voor een gesprek. We geven persoonlijk of klassikaal adviezen over een gezond leven, zoals omgaan met elkaar en voorkomen van pesten. Ook genotmiddelen en seksualiteit kunnen besproken worden. We bieden ook begeleiding bij ziekteverzuim. De CJG en uw kind 7

Jongerenwebsites Zoekt u meer informatie over de ontwikkeling van uw kind? Kijk dan op www.jouwggd.nl. Op deze site vindt u betrouwbare informatie over gezondheid, relaties, lichaam, seks, gevoel, alcohol roken drugs en media. De informatie is gecheckt door (medische) professionals. Voor jongeren heeft het Centrum voor Jeugd en Gezin een forumwebsite: www.hoezitdat.info. Hier kan uw kind in een veilige omgeving met andere jongeren in gesprek over dat wat hen bezighoudt. Tussen de gesprekken door krijgen jongeren betrouwbare websites te zien waar ze meer informatie kunnen vinden. Ook vinden zij er hulp en cursussen in de buurt en kunnen zij hun vraag stellen aan een professional via de chat. Het forum heeft duidelijke spelregels. Er is een check voordat een bericht online komt en uw kind kan geen persoonlijke gegevens delen. Jongeren kunnen het forum volgen via Instagram.com/hoezitdat.info. Online Centrum voor Jeugd en Gezin Veel informatie, tips en adviezen over opvoeden en opgroeien kunt u online vinden op de website van het Centrum voor Jeugd en Gezin. Denk aan onderwerpen als gezondheid, voeding, internet, pesten, geld, alcohol, seks en meer. Meld u aan voor een cursus of bijeenkomst, lees blogs van andere ouders of praat mee op het forum. U kunt uw vraag stellen via de chat of het E-consult. Natuurlijk staan onze adressen en openingstijden ook op de website. Én u vindt er onze Facebookpagina. Contact Wilt u contact opnemen met de medewerkers van het Centrum voor Jeugd en Gezin op uw school, bel dan 088 – 254 23 84. U kunt ook mailen naar mailvragen@cjghm.nl (noem hierin de naam, geboortedatum en school van uw kind). Meer informatie www.jouwggd.nl Jongereninformatie www.cjghollandsmidden.nl Online CJG www.cjgcursus.nl CJG cursussen www.hoezitdat.info Jongerenforum www.groeigids.nl voor meer informatie over de ontwikkeling van uw kind 8

Vrijwillige ouderbijdrage Het onderwijs wordt bekostigd door de overheid vanuit de belastinggelden. Om als school naast de reguliere lessen ook extra activiteiten voor leerlingen te kunnen organiseren vragen wij een ouderbijdrage. Deze activiteiten geven variatie aan het leerplan, het stelt de school in staat allerlei leerlingactiviteiten, sportactiviteiten, toneeluitvoeringen en leerlingorganisaties zoals de Fioretti School Vereniging (FSV), Technische Commissie (TC) en Leerlingenraad te organiseren. Door de ouderbijdrage kunnen leerlingactiviteiten begeleid worden door medewerkers van de school. De ouderbijdrage ligt voor het schooljaar 2024-2025 op € 135,-. De ouderbijdrage is krachtens de regelgeving vrijwillig. Zonder de ouderbijdrage zijn verschillende activiteiten niet op te brengen. De school kiest er uit principe voor om geen leerlingen uit te sluiten. Om het bruisende karakter van de school in stand te houden doen wij een klemmend beroep om deze bijdrage te betalen. De leerlingen kunnen zich op school inschrijven en aan het reguliere onderwijs en de examens deelnemen zonder dat ouders verplicht zijn een bijdrage te betalen. Lidmaatschap van een oudervereniging kennen wij niet. Alle bijdragen zijn vrijwillig. Kosten boekenpakket De voorgeschreven studieboeken worden beschikbaar gesteld zonder dat daarvoor een bijdrage moet worden betaald, zonder vertraging of belemmering. De studieboeken zijn gratis. De school krijgt van het Rijk een vergoeding waaruit de leermiddelen betaald worden. Dit betekent dat de boeken het eigendom van de school zijn en blijven. Niet onder deze regeling vallen de leermiddelen die meer dan één leerjaar gebruikt worden, zoals atlassen, woordenboeken, antwoordboekjes wiskunde e.d. Deze leermiddelen worden door de ouders en de leerling zelf aangeschaft aan het begin van het schooljaar. Studiereizen De leerlingen in 3 mavo, 4 havo en 5 vwo kunnen kiezen uit een breed aanbod aan studiereizen. Wij hechten eraan dat alle leerlingen tijdens hun schoolloopbaan minstens één keer een meerdaagse (buitenland)reis mee hebben gemaakt. De reizen bestaan uit ontspanning, cultuur en natuur. Voor deelname aan de reizen vragen wij ouders een financiele bijdrage. De kosten voor deze reizen verschillen per bestemming, maar bedragen gemiddeld € 550,-. Wat kost de middelbare school 9

De ouderbijdrage wordt aan de volgende posten besteed: • Print- en kopieertegoed Elke leerling krijgt per jaar een startbudget om te printen of te kopiëren. • Bijdrage aan FSV, Leerlingenraad, toneel, schoolkrant Dit is een bijdrage aan de personele ondersteuning van de activiteiten van en voor de leerlingen. • Ondersteuning Ouderraad Vanuit deze bijdrage wordt het voor de Ouderraad mogelijk om de school te ondersteunen en om een aantal activiteiten te organiseren. • Studiecentrum Met dit budget zorgt het Studiecentrum voor een breed aanbod van boeken in de schoolbibliotheek. Ook worden er ondersteunende leermaterialen/abonnementen voor de leerlingen zoals kranten, dvd’s, databanken, tijdschriften, woordenboeken mee bekostigd. • Ouder- en voorlichtingsavonden Ter bestrijding van de onkosten van deze avonden. • ICT Een aantal jaren geleden is deze post opgenomen om de school in staat te stellen om extra investeringen te doen in ICT. In de afgelopen jaren is dit vooral aangewend voor de aanschaf van digitale schoolborden. • Introductie, schoolband, feesten, mentoractiviteiten Ter bestrijding van de onkosten van deze leerlingactiviteiten. • Projecten Tijdens de gehele schoolloopbaan worden diverse projecten gefinancierd met behulp van de voor deze post gereserveerde middelen. • Sportdagen Ter bestrijding van de onkosten van sportdagen. • Sport op locatie Tijdens de schoolloopbaan komt elke leerling in aanraking met diverse sporten op locatie. De onkosten worden gedekt met de voor deze post gereserveerde middelen. Steeds meer kinderen in Nederland kunnen om financiële redenen niet meedoen aan activiteiten die voor hun leeftijdsgenootjes heel normaal zijn. Vanuit de gemeente Lisse zijn er voor inwoners met een laag inkomen tot 130% van het wettelijke sociaal minimum diverse aanvullende regelingen beschikbaar, die we via deze weg graag extra onder de aandacht brengen. Het Jeugdfonds Sport en Cultuur betaalt de contributie voor een sport- of culturele vereniging. Ook is het mogelijk om via het Jeugdfonds het zwemdiploma te behalen. Via Stichting Leergeld is het mogelijk een aanvraag in te dienen voor onder andere sport-/schoolspullen, fiets, computer, jarige job, menstruatieartikelen of de ouderbijdrage. Via een aangesloten contactpersoon (bijv. een leerkracht) kunt u een vertrouwelijke aanvraag voor het Jeugdfonds Sport & Cultuur en/of Stichting Leergeld indienen. Op onze school kunt u een aanvraag indienen bij collega Frank Thomas (tho@fioretti.nl). Een overzicht van alle minimaregelingen (ook voor volwassenen) is opgenomen in de brochure van de ISD Bollenstreek. 10

Leerlinginformatiekaart Aan het begin van het schooljaar ontvangt elke leerling een informatiekaart met daarop de namen van de teamleiders. Daarnaast bevat de kaart informatie aangaande de vakanties, ziekmelding en verlofaanvragen. Directie • Rector Lisse Dhr. M. (Mark) de Kievit • Conrector Mw. M. (Mirjam) Meinema • Conrector Dhr. R. (Ron) van der Slot (plv. rector) Het maken van een afspraak Ouders die één van de directieleden, teamleiders, mentoren of docenten willen spreken, adviseren wij een mail te sturen. Voor het mailadres gebruikt u de drielettercode@fioretti.nl of het algemene emailadres infofiolisse@fioretti.nl Ontdek je talentklas Alle brugklasleerlingen volgen het eerste halfjaar twee uur in de week een talentklas. De brugklasleerlingen geven een voorkeur op voor de talentklassen Sport, Kunst, Science, Muziek, Techniek, Theater of Informatica. Maar zij kunnen ook voor Franse taal en cultuur kiezen. Schoolfoto’s Vanaf het schooljaar 2024-2025 geldt een nieuwe procedure schoolfoto’s. Bij de start van het schooljaar wordt van alle leerlingen een schoolfoto gemaakt, o.a. ten behoeve van het leerlingvolgsysteem. Ouders kunnen deze schoolfoto’s ook bestellen, maar daarvoor is het wel nodig dat u een extra ‘toestemming-kolom’ in Somtoday invult waarmee u aangeeft of we uw emailadres met de schoolfotograaf mogen delen. U ontvangt dan rechtstreeks van de fotograaf een mail met een inlogmogelijkheid om de foto’s te bestellen. Indien u geen keuze maakt of “nee” invult, is het niet mogelijk om de schoolfoto te bestellen. 11

Ten behoeve van de interne en externe PR maken we ook gebruik van sociale media. Hier plaatsen we regelmatig foto’s en berichten over activiteiten van de school. We denken d.m.v. sociale media de verschillende doelgroepen beter te kunnen informeren en meer in het algemeen de betrokkenheid bij de school te vergroten. De inhoud van de berichten is altijd schoolgerelateerd. Van medewerkers en leerlingen verwachten we dat ze online dezelfde sociale omgangsvormen hanteren als offline. Als fatsoensnormen worden overschreden zullen we passende maatregelen nemen. In het ouderportaal van Somtoday dient u toestemming verlenen betreffende de privacy van uw zoon/dochter. Het gaat om andere toestemming voor gebruik van beeldmateriaal in communicatie, social media en de klassenfoto. Op de site vindt u hoe u wel of geen toestemming kunt verlenen. Ook voor professionaliseringsdoeleinden worden soms beeldopnamen gemaakt. We vinden het namelijk belangrijk dat docenten zich voortdurend ontwikkelen. Eén van de instrumenten die daarbij gebruikt kan worden, is het filmen van een les. Het kan niet anders dan dat daarbij ook leerlingen in beeld komen. De filmbeelden worden door de betrokken docent bekeken en daarna vernietigd. Privacy Om onderwijs te geven en leerlingen te begeleiden worden persoonlijke gegevens van leerlingen verzameld en verwerkt. Het gaat om informatie die noodzakelijk is voor een goede uitvoering van het dagelijks werk op school. Als gegevens herleidbaar zijn tot een bepaalde persoon, is er sprake van persoonsgegevens en is de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) van toepassing. Hieruit vloeit voort dat wij als school zorgvuldig omgaan met de persoonlijke gegevens van leerlingen en personeel en dat misbruik wordt voorkomen. Op basis van de AVG heeft Stichting Fioretti Teylingen een privacyreglement opgesteld. Dit is te vinden op zowel de website van de school als van de stichting. In het privacyreglement en het leerlingenstatuut is beschreven welke persoonlijke gegevens in onze leerlingenadministratie worden vastgelegd. Foto- en filmopnamen Voor onze interne en externe PR worden regelmatig foto- en filmopnamen gemaakt. Veelal betreft dit activiteiten als sportdagen, schoolfeesten, muziekuitvoeringen en excursies. Dit beeldmateriaal kan gebruikt worden voor onder andere onze website en ons drukwerk. Als we het portret van één specifieke leerling willen gebruiken voor de wervingsposter of de voorkant van een brochure (zoals de schoolgids), zullen we ouders c.q. leerlingen om toestemming vragen. Als een leerling bezwaar maakt tegen het gebruik van zijn afbeelding, kan hij of kunnen zijn ouders dat bij aanvang van het schooljaar kenbaar maken bij de schoolleiding. Het is niet mogelijk foto’s uit reeds gepubliceerd drukwerk te laten verwijderen. 12

Lessentabellen 2024-2025 Brugklas Vakken mavo/havo havo/vwo vwo Nederlands 4 4 3 Latijn 1 Frans 3 3 3 Engels 3 3 3 Geschiedenis 2 2 2 Aardrijkskunde 2 2 2 Wiskunde 4 4 4 Biologie/N&Z 3 3 3 Lef 1 1 1 Beeldende vorming 2 2 2 Muziek 2 2 2 Sport & bewegen 3 3 3 Mentor-/coachuur 1 1 1 Talentuur 1 1 1 Ster-uur 0,5 0,5 Totaal 31 31,5 32 13

*Wanneer er sprake is van keuzevakken, geldt een minimumaantal leerlingen van 10 om het vak door te laten gaan. Overige leerjaren Vakken 2e klas 3e klas mavo havo vwo 2M 2H 2A 2G 3H 3A 3G 3M 4M 4H 5H 4V 5V 6V Nederlands 33323323443333 Latijn 2,5 3 4 4,5 4 Grieks 2,5 3 4 4,5 4 LGC 1 0 0 Frans 23323323443333 Duits 22222223333333 Engels 33323333433,5333 Geschiedenis 22223323433333 Aardrijkskunde 22222223433233 Wiskunde 3 3 3 3 4 4 3 4 4 WiA 3 3 3 4 3 WiB 3 4 3 4 4 WiC 3 3 3 WiD 3 3 2 Informatica 3 3 3 3 2 Natuurkunde 2 2 2 2 2 3 2 4 4 3 3 3 NASK1 3 4 Techniek 2 2 2 Scheikunde 2 2 2 3 3 2 3 3 NASK2 2 4 Biologie/N&Z 2 2 2 2 3 4 4 3 3 3 3 Fio Academie 2 E&O 3 4 T&T 2 3 4 Economie 2 2223443333 Bedrijfseconomie 3 3 2 3 3 Lef 1 1 2 2 1 1 1 1 Maatschappijleer 2 2 2 Maatschappijwetenschap 3 3 2 3 3 CKV/KV1 2 2 2 1 KV Algemeen 0,5 1,5 1 2 KV Muziek 2 2 2 2 2 KV Beeldende vorming 2 2 2 2 2 Beeldende vorming 1 1 1 2 1 1 Muziek 1 1 1 1 Sport & bewegen 23222223221221 FSL 3 3 Mentor-/coachuur 1 1 1 1 1 1 1 1 1 vwo-top/lob 1 1 1 1 1 1 Totaal 31 31 31 32 33 33 34 14

Overgangsrichtlijnen Voor de actuele overgangsrichtlijnen verwijzen wij naar de site van school. Daarin is o.a. vastgelegd dat een leerling niet in twee opeenvolgende leerjaren mag doubleren. Doubleren is uitzonderlijk en géén recht. Bovendien is het oordeel van de bevorderingsvergadering een bindend oordeel. Vakanties 2024-2025 Herfstvakantie 28 oktober t/m 1 november 2024 Kerstvakantie 23 december 2024 t/m 3 januari 2025 Voorjaarsvakantie 24 februari t/m 28 februari 2025 Meivakantie 21 april t/m 2 mei 2025 Hemelvaart 29 mei en vrije dag 30 mei 2025 2e Pinksterdag 9 juni 2025 Zomervakantie 21 juli t/m 1 september 2025 Verlof De leerplichtwet biedt schooldirecties slechts de mogelijkheid om leerlingen een aantal dagen extra verlof te geven wanneer er sprake is van gewichtige redenen (ziekte, godsdienstplichten, jubilea in het gezin, begrafenis van naaste familieleden, huwelijk van een familielid). Daaronder wordt niet een vakantie gerekend. Ouders dienen een verzoek voor verlof tijdig per mail in te dienen op de locatie waar hun kind zit. Kort hierna wordt over het verzoek een beslissing genomen, die aan de ouders wordt medegedeeld. Het leerlingenstatuut De rechten en plichten van de leerlingen zijn vastgelegd in het leerlingenstatuut. Dit document is te downloaden via onze website. Veiligheidsvoorschriften In een aantal onderwijssituaties zullen in het belang van de leerlingen bepaalde veiligheidsvoorschriften worden gehanteerd. Hierbij valt o.a. te denken aan een veiligheidsbril en laboratoriumjas. Leerlingen die weigeren van deze persoonlijke beschermmiddelen gebruik te maken, kunnen niet tot die specifieke lessen worden toegelaten. Aanmeldingsprocedure De leerlingen worden bij de school aangemeld door hun ouder(s)/ verzorger(s). Ouders vullen daartoe een digitaal aanmeldingsformulier in en verklaren zich door ondertekening ervan tevens akkoord met de geldende schoolregels. Het advies van de basisischool is leidend bij de toelating op onze school. Op basis van het advies van de basisschool worden de leerlingen toegelaten en geplaatst. De toelatingscommissie plaatst de leerlingen in de juiste brugklas op grond van de volgende gegevens: • Een onderwijskundig rapport van de toeleverende school (OKR). • Aanvullende informatie van ouders en/of basisschool indien daar aanleiding toe bestaat. • Bij aanmelding van leerlingen met een bijzondere hulpvraag wordt het advies van het IOT ingewonnen. Ouders van groep 8-leerlingen waarvan zoon of dochter een bijzondere hulpvraag heeft, worden dringend verzocht om tijdig (vóór 1 januari) contact op te nemen met het IOT. Roosterbeleid Het Fioretti College handelt volgens een vastgesteld roosterbeleid. Uitgangspunten daarbij zijn het streven naar een optimale roosterbaarheid en een verantwoorde investering binnen de formatie. Een van de consequenties van dit beleid is dat bij te weinig belangstelling voor een bepaald keuzevak c.q. het vak door te weinig leerlingen wordt gekozen, wij dit vak in de betreffende jaarlaag niet kunnen aanbieden. Regelingen 15

In het schooljaar 2024-2025 bestaat de deelraad Lisse uit de volgende personen: Personeel Aad van Schoor voorzitter sca@fioretti.nl Lars van Hinsbergen secretaris hin@fioretti.nl Milou van den Aardweg lid Paul van Verseveld lid Ouders Silvia Settels Max van der Zijden Leerlingen Pien Nieuwenhuis Cis Oomen Gesprekspartners namens de schoolleiding zijn de rector en conrectoren. De medezeggenschapsraad Het doel van een medezeggenschapsraad (MR) is in alle openheid, openbaarheid en onderling overleg de belangen van de leerlingen, de ouders en het personeel zo goed mogelijk te behartigen. De MR en de schoolleiding staan voor hetzelfde doel: het zorgen voor kwalitatief goed onderwijs voor onze leerlingen in een prettige schoolomgeving. Elke school heeft een medezeggenschapsraad. In die medezeggenschapsraad zijn personeelsleden, ouders en leerlingen vertegenwoordigd. De deelraad Lisse bestaat uit drie docenten, een vertegenwoordiger van het onderwijsondersteunend personeel, twee ouders en twee leerlingen. De deelraad komt ongeveer zes keer per jaar bijeen. Om goed te kunnen overleggen is de rector daarbij aanwezig. De medezeggenschapsraad heeft de volgende rechten: • Informatierecht; de schoolleiding voorziet de raad tijdig van alle informatie die de raad nodig heeft om goed te functioneren. • Adviesrecht; de schoolleiding moet voorgenomen besluiten voor advies voorleggen aan de raad. • Instemmingsrecht: voor bepaalde besluiten van de schoolleiding is instemming nodig van de medezeggenschapsraad. • De medezeggenschapsraad kan de schoolleiding gevraagd en ongevraagd van advies voorzien. 16

De verschillende onderwijsresultaten van alle scholen in Nederland zijn openbaar te raadplegen via de website van Scholen op de kaart. Hier staan de vier belangrijkste indicatoren waarop de onderwijsinspectie onze school beoordeelt. • Of leerlingen in klas 3, op, boven of onder hun schooladvies zitten. • Het aantal leerlingen dat onvertraagd van de brugklas naar de derde klas gaat. • Het aantal leerlingen dat onvertraagd vanaf klas 3 het diploma haalt op het niveau waarin ze in klas 3 zitten. • De behaalde cijfers op het centraal eindexamen. Navigeer naar www.scholenopdekaart.nl. In de zoekbalk kunt u de naam van de school invoeren, waarna de resultaten van de afgelopen drie schooljaren te zien zijn. Onderwijsresultaten 17

Fioretti College Lisse gymnasium - atheneum - havo - mavo Sportlaan 3 2161 VA Lisse T (0252) 433 466 E infofiolisse@fioretti.nl I www.fioretti.nl Lisse vormt samen met Hillegom het Fioretti College en is onderdeel van Stichting Fioretti Teylingen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzkyMjk=