Onze school - Dyslexie

Binnen het Fioretti College Hillegom is veel aandacht voor dyslectische leerlingen. Als zij in het bezit zijn van een officiële dyslexieverklaring krijgen zij door middel van een aantal faciliteiten extra ondersteuning.

Als school proberen we de leerlingen op hun eigen cognitieve niveau te laten presteren ondanks de belemmeringen die ze ondervinden door de dyslexie. Hiervoor zet de school een aantal middelen in.

De dyslexiecoach

In onze huizenstructuur is er in elk huis een eigen dyslexiecoach. Het belangrijkste doel van de dyslexiecoach is dat de leerling weet dat er een aanspreekpunt is binnen de school als er vragen en/of problemen zijn over hun dyslexie. De dyslexiecoach is er ter ondersteuning van de leerlingen die in het bezit zijn van een dyslexieverklaring. De ondersteuning bestaat vooral uit het leren omgaan met de faciliteiten en voorzieningen die aangeboden worden op school.

Dyslexiekaart

Alle leerlingen met een dyslexieverklaring ontvangen na het eerste gesprek met de dyslexiecoach een dyslexiekaart waarop ze hebben aangegeven van welke hulpmiddelen ze gebruik willen maken. Dit is namelijk verschillend per leerling, afhankelijk van hetgeen waar ze vanwege hun dyslexie moeite mee hebben.

Ondersteuning bij dyslexie

Als u op de link app dyslexie klikt, vindt u uitleg over de ondersteuning die wij bieden voor leerlingen met dyslexie: app dyslexie

Voor de nieuwe brugklasleerlingen hebben we een video gemaakt met daarin de uitleg over onze dyslexiebegeleiding: video met daarin uitleg over onze dyslexiebegeleiding

Voor verder vragen over dyslexie kunt u via de mail contact opnemen met de dyslexiecoördinator mevrouw P. Beuk.

Hieronder vindt u de website van Dyslexie centraal. In samenwerking met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)  heeft onze school samen met leerlingen en docenten een film gemaakt over dyslexie: Film uitleg dyslexie

Vermoeden van dyslexie?

Als er een vermoeden bestaat van dyslexie bij een leerling, is er afgesproken  dat er op de basisschool van de leerling al actie ondernomen dient te worden om ervoor te zorgen dat de leerling niet deze procedure hoeft te doorlopen op de middelbare school. Als bij ons op school toch blijkt dat er bij het docententeam een vermoeden bestaat met betrekking tot eventuele dyslexie dan zijn er twee wegen die bewandeld kunnen worden om de leerling nader te onderzoeken. Via school of op particuliere basis kan er een onderzoek ingesteld worden. Het voordeel van het particuliere traject is dat er veel sneller een conclusie volgt.