Onze school - Lichamelijke opvoeding 2 (als extra vak of als examenvak)

Kiezen voor bewegen en sport...... iets voor jou? Vind jij sporten leuk en word je er blij van?  Kies dan LO 2 (lichamelijke opvoeding 2) als examenvak of als extra vak.

Wil je werken in de gezondheidszorg, bij de politie, het leger of het welzijnswerk, bijvoorbeeld als activiteiten begeleider, verpleegkundige, spelbegeleider of inrichtingswerker? Lijkt het je interessant om later, of misschien nu al als vrijwilliger bij een sportvereniging te werken? Bijvoorbeeld als jeugdtrainer of scheidsrechter? Of vind je het gewoon erg leuk om bezig te zijn met sport en alles wat daarmee te maken heeft?

Dan is LO2 (lichamelijke opvoeding 2) iets voor jou!

Wat moet je kunnen?

Moet je een goede sporter zijn om lichamelijke opvoeding als examen vak te kiezen? Nee, dat hoeft helemaal niet. Je moet gewoon redelijk mee kunnen doen met de gymles, en het heel leuk vinden dat is genoeg. Vraag wel van tevoren of je docent lichamelijke opvoeding het een goede keuze voor jou vindt. Belangrijk is dat je geïnteresseerd bent in het meer te weten te komen over sport en bewegen. Ook moet het je liggen om leiding te geven in allerlei sporten. Dit is namelijk nodig om de taken als coach, instructeur, observator of organisator te kunnen uitvoeren.

Hoeveel tijd?

Mocht je kiezen voor LO2 dan betekent het dat je naast de 2 uur gym die je al krijgt, ook nog 2 uur LO2 krijgt. Dit geldt vanaf het derde leerjaar. De lessen worden op school en op speciale locaties, zoals sportverenigingen, in de duinen of op het strand gegeven!

Wat ga je doen?

Tijdens het schooljaar doen we een aantal sporten zoals: mountainbiken, kick fun, free run, hockey, volleybal en survivalzwemmen. Al deze sporten horen bij een eindexamenonderdeel. Deze worden allemaal getoetst, zowel schriftelijk als in de praktijk.

Verdere info over het programma

Kies je voor het examenvak LO2 dan zal je net als bij ieder ander examenvak een aantal einddoelen moeten halen. Een aantal vaardigheden die je door deze einddoelen gaat beheersen zijn:

- Spel- en dansvormen, turnactiviteiten, atletiek, keuzeactiviteiten en zelfverdediging .
- Het werken als scheidsrechter, coach en toernooi- of wedstrijdorganisator.
- Bewegen en gezondheid, over het opzetten van een trainingsprogramma en meer!

Wil je het vak lichamelijke opvoeding 2 niet kiezen als examenvak maar ben je dol op sport en wil je het extra vak toch volgen, kun je je aanmelden voor de sportklas. De sportklas is een extra vak wat buiten je rooster om gegeven wordt. Informatie sportklas

sporten 2