Dyslexie
Binnen het Fioretti College Hillegom is veel aandacht voor dyslectische leerlingen. Als zij in het bezit zijn van een officiële dyslexieverklaring krijgen zij door middel van een aantal faciliteiten extra ondersteuning.
Als school proberen we de leerlingen op hun eigen cognitieve niveau te laten presteren ondanks de belemmeringen die ze ondervinden door de dyslexie. Hiervoor zet de school een aantal middelen in.
De dyslexiecoach
In onze huizenstructuur is er in elk huis een eigen dyslexiecoach. Het belangrijkste doel van de dyslexiecoach is dat de leerling weet dat er een aanspreekpunt is binnen de school als er vragen en/of problemen zijn over hun dyslexie. De dyslexiecoach is er ter ondersteuning van de leerlingen die in het bezit zijn van een dyslexieverklaring. De ondersteuning bestaat vooral uit het leren omgaan met de faciliteiten en voorzieningen die aangeboden worden op school.
Dyslexiekaart
Alle leerlingen met een dyslexieverklaring ontvangen na het eerste gesprek met de dyslexiecoach een dyslexiekaart waarop ze hebben aangegeven van welke hulpmiddelen ze gebruik willen maken. Dit is namelijk verschillend per leerling, afhankelijk van hetgeen waar ze vanwege hun dyslexie moeite mee hebben. De kaart wordt digitaal aangemaakt en in het leerlingvolgsysteem (SOM) gezet. De docenten zijn op deze manier op de hoogte van de faciliteiten die de leerling nodig heeft.
Ondersteuning bij dyslexie
Voor verder vragen over dyslexie kunt u via de mail contact opnemen met de dyslexiecoördinator Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Hieronder vindt u de website van Dyslexie centraal. In samenwerking met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft onze school samen met leerlingen en docenten een film gemaakt over dyslexie: Film uitleg dyslexie
Uitleg Quizlet / Uitleg Daisylezer-app
Vermoeden van dyslexie?
Als er een vermoeden bestaat van dyslexie bij een leerling, is er afgesproken dat er op de basisschool van de leerling al actie ondernomen dient te worden om ervoor te zorgen dat de leerling niet deze procedure hoeft te doorlopen op de middelbare school. Als bij ons op school toch blijkt dat er bij het docententeam een vermoeden bestaat met betrekking tot eventuele dyslexie dan kan de dyslexiecoördinator (na toestemming van de ouders) een vooronderzoek doen. Als uit dit onderzoek een sterk vermoeden van dyslexie blijkt, wordt de leerling doorverwezen naar de dyslexie coördinator van de Stichting Fioretti Teylingen. Zij bespreekt met de orthopedagoog ,die werkzaam is voor de stichting, of de leerling in aanmerking komt voor een onderzoek ter verkrijging van een dyslexieverklaring.